Ver la Versión Completa : refrigeradors
Ara que s'ha acosta l'estiu podriem pensar en montarnos un refigeradors, algun sap com ferun baratet i que funcioni? jo avia pensat montar l'acuari dintre de la nevera, pero va a ser que no
Carlos Naise
16-abr-2006, 00:22
Si sobretot baratet, perque valen una pasta!!!!
Ala!!! un repte xungo pel Jaume....McGayver! jejejejejejejejjeje (es broma :p)
Salutacions!!!!!
Jaume71
16-abr-2006, 03:06
No em piqueu, no em piqueu.....:D
Bé, el mètode aparentment més factible és utilitzant una cel·lula PELTIER. Es tracta d'un dispositiu electric format per una petita placa que en passar-hi corrent: un costat es refreda i l'altre s'escalfa. Es el sistema que fan servir les neveres de càmping elèctriques, o les petites fonts d'aigua que refreden.
Crec que els dos problemes principals son:
1) potència de la cel:lula
2) eficiènca en l'intercanvi de calor
La idea consistiria en comprar una petita nevera de càmping i "tunejarla" per a fer-hi circular l'aigua de l'aquari:
a) omplim la nevera d'aigua fins on puguem, fem un serpentí amb varis metres de tub ben enrrotllat pel qual farem passar l'aigua de l'aquari. L'aigua de la nevera servirá només per a refredar l'aigua de l'aquari que circula pel tub. Com que el tub de goma no es massa bon conductor (tot i que possiblement ja n'hi hauria de sobres) podriem fer un serpentí de vidre: simplement amb apolles petites interconectades per un tram de tub segellat hermèticament amb silicona.
b) si podem fer entrades i sortides hermètiques, i la nevera tanca perfecte, podriem fer circular l'aigua directament per l'interior de la never... francament ho veig molt complicat i amb excessiu perill d'inundació
c) omplim d'aigua la nevera y construim un circuit TANCAT creant un serpentí DINS l'aquari. L'aigua del circuit es refredaria dins la nevera i refredaria l'aigua de l'aquari en el serpentí. Per a fer un serpentí eficient i discret, podríem fer un serpentí unint els tubs de vidre de bombetes de baix consum d'aquestes en forma de PL, o també en forma d'espiral. Com que l'aigua que hi circularia per dins seria del circuit TANCAT de refrigeració,no hi haproblemes de contaminació.
En qualsevol de les opcions caldria un sistema amb un termostat que controlés la temperatura de l'aquari i controlés el sistema refrigerador. Crec que el millor seria fer anar la bomba del circuit SEMPRE, i encendre i apagar la nevera segons la temperatura de l'aquari.
En tot cas, el volum de l'aquari no podrà ser mai massa gran perquè seria difícil mentenir-ne la temperatura amb una simple cel·la peltier... per grans volums necesitariem un compressor (que també es una opció... tot i que planteja problemes d'espai i soroll)
Efectivament Sr. Jaume . . . la millor opció, una nevera refrigerada portàtil DE LES QUE S'ENDOLLEN A LA CORRENT (no fotem que les de platja de tota la vida no valen!!)
:p
una questio, el serpenti podria ser de tub de coure, la mide del gas es bastant fi i es podrien donar moltes voltes, hi ha de dos tipos un rigit que es tindriem que liar a soldar per fer les curves i un altre tou que es pot doblegar amb la ma vigilan de no prensar el tub amb la curva
Busques un tub de PVC de la mida adequada i li dones voltes amb el tub de coure al seu voltant . . . montes diverses espirals d'aquestes i les connectes amb una manguereta . . . llestos!!
:p
Carlos Naise
17-abr-2006, 02:01
Diosss...estoy rallao...e estado buscando el tubo de PCV y no lo e encontrado Xavi!!!
jejejejjejejejejjejejjejeee
Eyyyy Jaume muy buena la idea y la explicación cojonuda otra vez.....hasta un alelao como yo la entiende! Xapó!!!!!!
Saludos a todos!!!!!!!;) ;)
Jaume71
18-abr-2006, 12:46
Xavi, Evidentment les neveres electriques s'han d'endollar :rolleyes: ....
Es el sistema que fan servir les neveres de càmping elèctriques, o les petites fonts d'aigua que refreden
David,
El tub de COURE queda en principi descartat.... el coure no és gens bo per als peixos! Per a marí descartat d'entrada (l'aigua salada es MOLT corrosiva) ... per a dolç possiblement no hi hauria problema (bé que són de coure les nostres instalacions!)... però no sé, no sé...
El que sí que descarataría sería tub de PVC rígid ja que és mot gruixut.... en tot cas tub de goma.... el plàstic es mal conductor però tampoc tant com ens pensem.... si hi posem molts metres de tub (o sigui ben enrotllat) ja n'hi hauria d'haver prou.
Jaume71
18-abr-2006, 13:05
Just acabo de visitar un post a DrPez amb una sol·lució ben fácil per al tema del tub de coure: forrar-lo amb una funda termoretráctil: es un tub de plástic que es fa servir per a instalacions elèctriques i que un cop posat l'escalfes amb un encenedor i s'encogeix de manera que queda absolutament arrapat al tub on l'em posat..... com que és molt finet mantindrà una bona transmissió del fred.
Xavi... m'acabo d'adonar que el tub de PVC rígid que deies era només per a donar la forma d'espiral al tub de coure... pensaba que hi volies fer circular l'aigua.... :rolleyes: 1-1:rolleyes:
:D :D :D
Per a més mostres, deixo el link al tema del foro de Dr. Pez on venen imatges del invent acabat.
http://www.drpez.net/panel/showthread.php?mode=hybrid&t=93268
;)
La idea del post de Dr.pez és la més fàcil i rentable de fer, no crec q valgui la pena buscar més solucions a no ser q es vulgui comprar un refrigerador per a aquaris.
L'única cosa que no tinc clara es l’avantatge d’utilitzar la "xapuza" de tubs de fluorescents, colzes...És cert que el plàstic és pitjor conductor de la temperatura que el vidre però amb tubs de plàstics de no gaire diàmetre enrotllats podríem aconseguir introduir molts metres a la nevera amb el consegüent augment de la superfície de contacte.
Vinga, més opinions ;)
PD Si es vol anar a segur un refrigerador comercial és una meravella:D
Carlos Naise
19-abr-2006, 03:12
Yo pienso como tu Edu, con tubos de plastico se podria probar...pork lo opcion de los fluoros la veo mu laboriosa y no creo k sea baratilla.
Yo para refrigerar mis acuarios....o intentarlo...utilizo la tecnica de la corriente jejejejejeje.... abro la ventana de la habitacion y el balcon y a correr!!! mas barato k eso no creo!!!!
Saludos!!!!
Jaume71
19-abr-2006, 11:12
Jo crec també que amb tub de goma normal més aviat estretet i ben enrotllat per a tenir bona transmissió de calor.
En tot cas la idea de fer-ho amb ampollestes de vidre tampoc no és massa complicada i ens estalvia tenir molts metres de tub... només cal anar unint una ampolla amb l'altra amb trams de tub i segellar-ho amb silicona.
El que seria collonut seria tenir una estimació realista de fins a quina quantitat d'aigua podem arribar a refredar amb un sistema d'aquests.... i de pas calcular-ne el consum elèctric
Un altre tema a estudiar amb deteniment es el sistema de control del termostat.... cal controlar dues coses d'entre aquestes 3:
1) la temperatura de l'aigua de refrigeració
2) la temperatura de l'aigua de l'aquari
3) el funcionament de la bomba que impulsi el circuit d'aigua.
La temperatura de dins la nevera no sé jo si ja està controlada amb algun termostat o bé funciona sempre.... m'ho estic rumiant i no sé si val la pena d'aturar-la en algun moment o bé deixar-la sempre en marxa.
El que vaig dir ahir també m'ho he repensat... la manera més "fina" de mantenir la temperatura es engegant i parant la bomba del circuit en funció de la temperatura de l'aquari.... sinó, si mantenim la bomba sempre encesa tindrem la inèrcia de tota l'aigua de dins la nevera tant a l'hoar de parar com a la d'engegar....
O sigui que possiblemnet el millor es un termostat a l'aquari que controli la bomba del circuit, i la nevera sempre en marxa paer a tenir la massa refrigerant sempre a punt. En tot cas un segon termostat podria controlar la temperatura de l'aigua de la nevera i engegar-la i apagar-la.
I muntar un cicuit tancat de nitrogen liquid en plan refrigeració d'un F1???
:D
Em sembla a mi que millor estalviar una mica (bastant) . . . je, je, je . . .
;)
Jo encara no veig clar lo dels tubs de vidre. Si sutilitzes tubs fluorescents T8 són massa amples i no s'aprofita gaire la suferficie per refredar. Continuu pensant que val més la pena molts metres de tub de goma que pocs i de vidre.
Si es pensa omplir la nevera d'aigua (encara que hi ha altres líquids amb millor coeficient de transmisió) per una millor transmisió de temperatura també sería adient introduir-hi una petita(molt petita) bomba per tal d'ajudar a homogeneitzar la temperatura de l'aigua dins la nevera.
De totes formes: Nevera+tubs+bomba+termosta+practicitat+tamany+esté tica...i tenint en compte que només serviria per refredar aquaris petits ens podem plantejar comprar un de comercial que funcioni amb una cel·lula peltier (que es com funcionen la majoría de les neveres petites).
A banda, s'hauria de posar alguna mena d'aillant termic a l'aquari també per perdre el mínim de "fredor" . . . es molta tela . . .
Jaume71
19-abr-2006, 13:24
Bé, bé... anem a pams:
Això evidentment no és la panacea, i còm hem comentat la potencia serà molt possiblement força limitada... ara bé... el que ens em de plantejar d'entrada és ¿per a què ho volem?
Ja d'entrada cal tenir en compte que sigui quin sigui el mètode que fem servir em de pendre mesures sobre les fons directes de calor: Sistema d'enlumenat (potser caldrà reduir hores de llum), tapa, evitar calor a l'habitacle...
Si el que volem es baixar uns quants graus un aquari petit-mitjanet per a que NO ens passi deiguem de 28-30ºC (que es fàcil a l'estiu)... doncs potser amb un sistema així en tenim prou. També hi ha alguns graus de complicació del sistema... per exemple... assumint que el sistema no serà massa potent, postser n'hi ha prou en fer unes quantes proves i per exemple engegarlo a intervals controlats amb un temporitzador (per exemple només quan s'encenen els llums i poster fins i tot parat a estones). També en quant a la bomba es podria aprofitar la sortida del filtre.... en tot cas és una opció que a més estèticament tampoc no està malament ja que tenim la carcassa de plàstic de la nevera... no es una ampolla de coca-cola penjant vull dir... Es clar que al final haurem de comparar amb un sistema comercial... ¿n'hi ha de petits? ¿què valen aprox?
Potser per a "controlar la temperatura a ratlla" (que no a baixar-la significativament) en tenim prou amb colocar ventiladors sobre la superfície (la evaporació de l'aigua redueix la temperatura pero.... evapora molta aigua...
Ara bé, si volem referdar un reef de 300 litres amb focus HQI i tota la pesca... doncs com que no serà efectiu!
Jaume71
19-abr-2006, 13:32
I ja per completar el tema, evidentment ja una opció avançada serà utilitzar un sistema de refrigeració amb COMPRESSOR. És el que fan servir les neveres o els aires acondicionats.
El post de DrPez al que feia referència (http://www.drpez.net/panel/showthread.php?t=141863)precisament era d'un tio que proposa un petit compresor dels que es fan servir als mostradors dels bars per refrigerar les tapes... segons ell es molt petit, no fa soroll i és efectiu (em sembla que parla d'un marí de 600 litres... poca broma ;) ).
Es un sistema ja una mica complicat perquè primer cal aconseguir aquest compresor (diguem que no el venen al Leroy Merlin) i a més cal fer un serpentí de coure (és el que deia que habia forrat amb tub termoretràctil) i omplir-lo amb gas refrigerant (caldria un instalador d'aires acondicionats)....
Un refrigerador amb cel·lula peltier per a 100L y que baixa uns 3-4ºC(consum 120W) surt aproximadament per 280€ y ja un per 200L (consum 360) que baixa el meteix surt per 430€.
Els preus piquen bastant però s'ha de valorar tot.
Per cert, també s'ha de tenir en compte la posibilitat de replantar cada any, als peixos no els hi afecta gaire la pujada de temperatura i les plantes....si només és per elles més val comprar-ne de noves :D
Jaume71
21-abr-2006, 17:31
"nuestro goso en un poso" :(
Acabo de trobar (bastant per casualitat per cert) aquest interessant comentari en un forum americà:
Why a dorm fridge will not work as a reef aquarium chiller (http://www.cs.cmu.edu/~cap/raid/chillers/dormfridge/index.html)
Altre cop recalcar que per exemple está parlant d'un reef de 450 litres, que evidentment tindrá uns requeriments de refrigeració molt elevats.... però dóna uns números molt interessants.
Bé a dir que una "nevereta elèctrica" (dorm fridge) NO pot ser un bon refrigerador d'aquari perquè senzillament no té prou potència per a refredar-lo amb RAPIDESA.
Els números clau son els de POTÈNCIA:
1 BTU/h (unitat que es fa servir habitualment en sistemes de fred/calor) es l'energia necessaria per a baixar 1ºC una massa d'uns 450 g d'aigua en una hora.
Si ho transformem en WATT, tenim la seguent relació
116 WATT equival a l'energia necessària per a variar 1ºC una massa d'uns 100 litres en una hora
NOTA EDICIÓ: En el missatge original apareixia 64W, per un error de cálcul en la equivalència d'unitats
Bé a dir que una nevereta té una potència d'uns 100 BTU/h mentre que un equip amb compressor (un aire acondicionat de finestra) té 5000 BTU/h
I aquí està el quit de la qüestió.... si mirem les especificacions de les neveres de càmping elèctriques normals (jo he mirat les que es venen a e-bay... potser n'hi ha de més potents en tendes més especialitzades) trenen potències de entre 30 i 50 Watt... la qual cosa ja ens fa veure que difícilment servirán per a baixar la temperatura d'un aquari.
De fet, ja quadra amb el que ens diu l'Edu ja que veiem que els comercials tenen potències de 120 a 350 W.
I còm que tinc la fama que tinc per fer tenir les idees que tinc :rolleyes: ... no deixa de tentar-me que a e-bay USA venen cel:lules peltier de 350W a preus força raonables.... La resta de la instal·lació no és massa complicada: un radiador que transmeti la temperatura desde la cel·lula peltier a l'aigua, un recipient ben aïllat (léase capsa de porexpan) -, y un radiador per a la cara calenta amb un ventilador d'ordinador.... el què passa es que de ´él·les Peltier no en tinc ni idea i no sé si aquestes serán molt fuleres o què...
Ostres! mira que seria un muntatge maco, eh! :D
Salvador Borràs
22-abr-2006, 00:25
Hola,
Pongo este post de parte de JMa que esta enfermo y me lo ha pedido.
Lo primero desear que se mejore pronto ;) .
Bueno, me dice que no hace falta colocar el cristal que dice el de drpez, y que si buscáis en el foro, encontraremos un post donde indica como hacer un refrigerador con la maquina de bar que se usa para enfriar la cerveza.
Saludos
Salva
Aquí (http://www.geocities.com/acuariogratis3/electronica/peltier.html) explica més o menys com montar un refrigerador a partir d'una cel·lula peltier.
No se el que deu costar una peltier de 350€ en ebay però la veritat es que es bastant arriscat montarse un. Crec que s'haurien de fer molt bé els calculs tenint en compte els pros i els contres abans de decidir-se a fer un, potser val més compar un de comercial que tenim garantia de que funcionarà.
Daltra banda de veritat cal un refrigerador pels aquaris d'aigua dolça que mantenim?? Hem tingut moltes baixes? Per un aquari marí si que val la pena sense dubtar-ho però en dolç?
Daltra banda de veritat cal un refrigerador pels aquaris d'aigua dolça que mantenim?? Hem tingut moltes baixes? Per un aquari marí si que val la pena sense dubtar-ho però en dolç?
Bingoooooooooo.
mussola
23-abr-2006, 02:27
hola jaume, ja estic liat en un altra foro;) pels qui no em coneixin soc el de la "xapuza":confused: de Dr.Pez, el refrigerador que vaig montar seria ideal per a un nano de 40 l. pero pel meu 240 l. como que no, en fin, un altre problema que vaig tindre i es ho que em va decidir de desmontarlo es que la goma que feia servir per empalmar el tubs es va posar rigida i tenia fugues. torno a repetir que per acuaris petits jo crec que es una solucio perfecta i barata. referent a refrigeradors comercial amb peltier he trobat aquests
http://www.aq-arium.com/2006/catalogos/catalogo-general.pdf estan a la pagina 37 i 38, pero per preu jo crec que es millor la opcio de compresor per rendiment.
Hola Mussola!!
Benvingut al foro de l'AAB.
Tot un plaer conèixer al "pare de la criatura".
:smiley20:
Jaume71
24-abr-2006, 13:34
EPS! que jo no he començat aquest post, eh! jo només dono idees :D :cool:
Evidentment abans de començar QUALSEVOL PROJECTE em de valorar-ne no tant sols la seva viavilitat (funcionarà? sí o no) sinó sobretot la seva NECESSITAT (és realment necessari?).... és més, de fet el què em de valorar primer i abans de res és precisament la NECESSITAT... perquè si no és necessari per a què perdre el temps!
I és que el que passa es que moltes vegades trobem solucions tant perfectes que la feina és trobar un PROBLEMA on aplicar-les :smiley2:
I és que el que passa es que moltes vegades trobem solucions tant perfectes que la feina és trobar un PROBLEMA on aplicar-les :smiley2:
Crec que ni tenim la solució perfecta ni la majoria el problema on aplicar-la:D :D
Oscar-Ikaro
19-dic-2006, 15:33
Bueno ya se que el post es antiguo pero una pregunta ¿habeis encontrado tubo de pvc fino y enrollable, las mismas medidas que el tubo de silicona de los aireadores ? si lo necesitais me dais un toque que podria conseguir los metros que hagan falta y mas creo que los rollos son de 250 metros pero lo venden cortado.
Un saludo Oscar
vBulletin® v3.8.2, Derechos de autor ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd. Traducido por mcloud - vBhispano.com