Ver la Versión Completa : Compatible arrejador i CO2?
Hola a tots
Degut a les proporcions del meu aquari (un 350 lts llarg i estret), vaig posar un airejador per augmentar els moviments de l'aigua.
Ara vull posar CO2: l'airejador disminuirà l'efectivitat del CO2? M'ha semblat llegir que els airejadors fan que les bombolles "atrapin" el CO2 de l'aigua: és cert?
Gràcies i salutacions
Jaume71
05-ene-2007, 02:16
Totalment cert. A l'aire hi ha poc CO2, ixí doncs una bombolla atravessant l'aigua "absorbeix" el CO2 de l'aigua i es perd a la superfície.Per oxigenar bé l'aquari, sol ser més que suficient que hi hagi un bon moviment d'aigua... la superficie de l'aigua es una enorme "bombolla" on s'intercanvien els gasos... si el filtre es capaç de moure bé tot el volum d'aigua sense massa zones mortes, l'oxigenació està pràcticament assegurada... més encara si tens plantes creixent amb força amb el CO2
Gràcies Jaume
M'ho temia. Així que si poso el CO2, ja puc retirar l'airejador oi?
Doncs res, ja li buscaré un altre us.
Salutacions
Josep Triginer
06-ene-2007, 20:43
És cert que un airejador no és recomenable per a un acuari on hi hagi injecció de CO2, però les raons proposades d'en Jaume no em convencen. L'intercanvi de gasos en l'aquari és produeix en la interfície aire-aigua i la seva eficàcia augmeta amb el moviment d'aquesta. Els airejadors, com és ben sabut, augmenten aquest moviment i afavoreixen l'entrada d'O2 i al mateix temps la sortida de CO2, doncs aquest és poc soluble en l'aigua. Si mous la superfície, amb una una bomba o amb el retorn d'un filtre potent per exemple, obtens el mateix efecte: oxigenes l'aigua però provoques la pèrdua de CO2. Els "jardiners quàtics" saben que el millor és mantenir la superfíe quieta per així no perdre CO2.
Salutacions
Josep Triginer
Jaume71
07-ene-2007, 02:32
Bé, matitzem... quan parlo de bon moviment d'aigua em refereixo a una bona CIRCULACIÓ: això és imprescindible tant per al bon manteniment de la qualitat de l'aigua com per a una eficient oxigenació de les capes baixes. Per oxigenar necesitarem intercanviar gasos amb la superfície SEMPRE, així que no només guanyem oxigen sinó que perdem CO2... diguem que son pèrdues inevitables. El que hem d'aconseguir doncs es no afegir pèrdues innecesàries:
- Si amb el moviment normal de l'aigua oxigenem de sobres.. per què utilitzar airejador?... doncs fora airejador! :)
Així doncs, també hem d'evitar altres punts negres com són:
- filtres sec-humit (es basen en un gran contacte aire/aigua)
- Bombolles
- cascades i moviment EXCESSIU. I és aquí on l'amic Josep em deu haver malinterpretat. Jo no dic que hi hagi d'haver un moviment ABRUPTE de la superfície, doncs perdríem també CO2 sense necessitat. Així dons hem d'aconseguir un bon moviment de tot el volum d'aigua de l'aquari (bona circulació) amb el moviment més SUAU possible de la superfície.
Jo el que faig és col·locar la flauta de sortida aprop de la superfície i enfocant cap abaix en la diagonal de l'aquari; així, l'aigua oxigenada de la superfície baixa a les zones inferiors (menys oxigenades) y alhora es procura un MÍNIM moviment SUAU i contínu de la superfície que n'afavorirà la oxigenació.
Ostres, veig que s'està creant un debat interessant...
Be, jo us explico el meu cas. El meu aquari, fet a mida per separar dos ambients, te unes proporcions una mica inusuals, ja que fa 2,25 m de llarg i tan sols 25 cm d'amplada. Com que te tres cares vistes, vaig posar el filtre a un dels extrems. Una vegada en funcionament, vaig veure que la superficie de l'aigua de l'extrem oposat estava massa quieta, fins al punt que en alguns dels anàlisi de l'aigua, obtenia valors de nitrats sensiblement diferents si l'aigua era d'aquest extrem o de l'altre, a la sortida del filtre. Per això vaig posar l'airejador, amb una sortida de bombolles a la segona meitat de l'aquari i vaig veure que provocava aquest moviment suau de la superficie en aquest extrem.
Ara el dubte: si poso CO2, el perdré amb aquesta sortida, o compensa el fet de millorar el moviment de la superficie?
Espero la vostra resposta, experts!! Gràcies
Rubèn
Josep Triginer
09-ene-2007, 01:19
Amb les explicacions ara més detallades d'en Jaume estic força d'acord. A vegades la brevetat del posts porten a confusió. De fet a en Jaume no li calen gaires explicacions sobre tècnica d'aquari doncs els seu domini sobre el tema és notori i sabut pels que el coneixem.
És questió d'experiència trobar l'equilibri en el muntatge per a obtenir els resultats que un vol i el millor consell en aquesta afició és que experimentis, malgrat tota la teoria que un pugui assimilar.
L'urna és força atípica pel que fa a les dimensions. 225 X 25 :confused: Penso que és millor un filtre en cada extrem que un sol de potent, principalment pel tema del moviment però també perquè la neteja i distribucó de càrregues filtrants la podràs gestionar millor. Així ho tinc jo amb el meu de 600 l però de tan sols 160 cm de llargada.
No t'obsessionis pel tema del CO2, doncs pots saber en tot moment la seva concentració mitjançant dos mètodes força coneguts.
- tests químics (innecesasaris, no et gastis els calés)
- amb taules gràfiques de doble entrada, una per a la duressa de carbonats (fàcils de mesurar amb kits) i una altra pel pH. Aquests dos paràmetre determinen la concentració de CO2, la qual la pots llegir directament de la taula. Aquesta la pots trobar en internet així com en llibres estandard d'quariofília, etc. Si tinguessis alguna dificultat ens ho fas saber.
Sort i salut,
Josep Triginer
Jaume71
09-ene-2007, 10:59
De fet a en Jaume no li calen gaires explicacions sobre tècnica d'aquari doncs els seu domini sobre el tema és notori i sabut pels que el coneixem.
No t'ho pensis pas, Josep! t'en faries creus del poc temps que m'hi dedico a això dels aquaris... el que passa és que per deformació professional sóc molt analític i cientifc... és sorprenent còm quadra la teoría química amb l'evolució d'un aquari!
Bé, el problema de'n Rmp sembla doncs més aviat una manca de CIRCULACIÓ D'AIGUA. Pel que sembla tens un filtre intern, o si més no dóna la impressió que com a mínim tens la entrada i la sortida al mateix costat.... si a això hi sumem que l'aquari és molt llarg, sembla normal que en un dels extrems hi hagi molt poc moviment d'aigua.
Col·locar un airejador elimina el CO2 segur. Una constatació d'aquest fet me la va comentar fa temps en Marc Martínez: té un controlador de pH per regular la injecció de CO2 a l'acuari (la quantitat de CO2 dissolt a l'aigua pot controlar-se indirectamente amb la mesura del pH, ja que el CO2 dissolt acidifica l'aigua); doncs bé, em comentaba que si engegaba l'airejador observaba directament que la electroválvula s'obria i ja no s'apagaba (o ho feia molt menys sovint que sense airejador).
Com que de fet el problema en questió és més de circulació que no pas d'oxigenació, potser sería millor posar una petita bomba a l'altre extrem només per a crear corrent, al més pur estil del de marí. És més, si penses injectar CO2 (no sé amb quin mètode) potesr et podries plantejar de posar un reactor per dissoldre el CO2 amb bomba i així mates dos ocells d'un tret.
Hola de nou
Si, Josep, son 225x25. Unes dimensions una mica extranyes, degudes a un caprici, ja que fa com de tabic entre un despatx i l'escala.
Sobre el tema de l'airejador, està entès: sobra si vull posar CO2. Em preguntes quin sistema, doncs ho estic mirant. No em voldria gastar moltes peles (ve la "cuesta de enero") i no tinc temps per fer bricos, encara que no em falten ganes. Em va encantar el sistema pelleringa i no em seria dificil conseguir electrodes a través de la feina, però tinc dues filles petites que no em deixen temps de res.
Que em recomanes?
He vist uns sistemes força econòmics de la casa dupla, que crec que van amb llevats i després ja podria reposar jo els reactius, però m'estalvio de muntar el reactor etc.
No se, encara vaig una mica perdut...
Una curiositat, a la zona on menys circulació ( o corrents) d'aigua hi ha, no hi ha ni una alga. Casi mig aquari està net i l'altre bastant ple.
Per doblar el filtre (ara tinc un eheim extern però amb la sortida i entrada al mateix costat) ho tinc complicat ja que l'altre extrem està en zona de pas i no te moble a sota. Podria intentar passar un tub per sota el substrat i doblar els punts d'impulsio. Ho pensaré.
Salutacions
vBulletin® v3.8.2, Derechos de autor ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd. Traducido por mcloud - vBhispano.com