Ver la Versión Completa : descalcificadors
Jordi Vilamajo
15-ene-2005, 21:54
Hola a tots!
Voldria saber, si realment la duresa de l'aigua descalcificada amb el aparells que es posen avui en dia a les cases amb problemes de cal, es valida. O sigui: el test marca0 de duresa total pero, es realment vàlid o, es degut a un intercanvi d'ions, com he llegit en alguns llocs.
Algú en té a casa d'instalat d'aquests aparells?
Salut!
David Fernández
16-ene-2005, 14:40
Hola Jordi,
Aquests aparells intercanvien ions. Per això funcionen amb sal. Per tant, el·liminen la calç (carbonats), pero posen ions de clor, cosa que no és gaire convenient pels peixos d'aigües toves. Per tant, per l'aquari aquests aparells no serveixen de res...
Fins ara,
David.
Jordi Vilamajo
16-ene-2005, 18:06
Gràcies per la resposta. No estava gaire segur precisament per el tema de les sals.
Salut!
Aleix Llovet
16-ene-2005, 20:07
cada dia s'apren algo tu... :smiley4:
Salut!
Jaume71
17-ene-2005, 11:00
Assegura't que es un descalcificador basat en RESINES DE BESCANVI IÒNIC. En aquest cas, com t'han dit es tracta d'un cartutx que reté el calci i el magnesi i allibera SODI (no clorur)... el resultat es equivalen a SALINITZAR l'aigua, o sigui que depèn de quines espècies tinguis no interessa massa (tot i que hi ha espècies d'aigües salobres). Aquests sistemes son regenerables mitjançant l'addició d'una solució de SAL molt concentrada.
Mira-t'ho bé, que si es un aparelll d'OSMOSI llavors el sistema es totalment diferent i es tracta d'una membrana que només deixa passa AIGUA PURA.... no hi ha bescanvi de substancies.
David Fernández
17-ene-2005, 15:27
En aquest cas, com t'han dit es tracta d'un cartutx que reté el calci i el magnesi i allibera SODI (no clorur)
Va ser un lapsus... Òbviament, com ha dit el Jaume, l'aparell deixa anar ions sodi (Na+) i no ions clor (Cl-), doncs reté el calci (Ca+) i magnesi (Mg+)...
David.Edited by: David Fernandez
CARULLA
24-ene-2005, 17:02
un descalcificador no deja el agua salada, si deja una minima cantidad de
sodio inapreciable, los descalcificadores se frabrican para consumo
humano con lo cual es logico que no queden concentraciones altas de
nada en el agua, las resinas se limpian con agua salada pero despues se
limpian con agua normal para retirar restos de sal, esto lo hace durante la
regeneracion, con lo cual no deberia llegar nada de sodio al grifo
Jaume71
24-ene-2005, 17:38
(...) las resinas se limpian con agua salada pero despues se
limpian con agua normal para retirar restos de sal, esto lo hace durante la
regeneracion, con lo cual no deberia llegar nada de sodio al grifo
Com he explicat el procés pel qual la resina reté el calci i el magnesi es per BESCANVI IÒNIC (intercambio iónico, ion exchange). Es a dir la resina es 'carrega' amb sal (NaCl) però es molt més afí als cations amb càrrega 2+ (Ca i Mg principalment). En passar aigua dura allibera els ions de sodi retenint el calci i el magnesi. Si no m'erren els càlculs:
Per cada 100 litres d'aigua dura, s'allibera (en ions de sodi) l'equivalent a 2 g de sal (NaCl) per cada dGH (Graus alemanys) que es baixa.
No és massa però es bo de saber-ho i comprobar si efectivament ens pot afectar les espècies que mantenim.
Jordi Vilamajo
24-ene-2005, 23:07
Carai quin nivell!
He tingut que llegir els misatges unes tres vegades i encara no m'ha quedat clar del tot...http://www.aquariofilabcn.org/forum/images/smilies/webwiz/smiley36.gifhttp://www.aquariofilabcn.org/forum/images/smilies/webwiz/smiley36.gifhttp://www.aquariofilabcn.org/forum/images/smilies/webwiz/smiley36.gif.
El que he vist jo s'hi ha de posar sals cada cert temps, per tant no m'interessa.
Salut companys!
CARULLA
01-feb-2005, 15:57
pero ese agua salada se va al desagüe, nunca consumras agua con sal,
eso es una burrada
Jaume71
02-feb-2005, 12:00
Carulla.... no te'n refies, eh?
Anem a veure. L'aigua de l'aixeta també conté SAL... encara que estarem d'acord que NO ÉS AIGUA SALADA.
El que jo dic es que les resines de bescanvi iònic en retirar el calci i el magnesi alliberen sodi (per això es diuen de bescanvi), i per tant l'aigua resultant, tot i ser 'DOLÇA', és més rica en sodi que la original.
Arriba un punt en que la resina allibera tot el sodi que conté i per tant s'ESGOTA. En aquest punt cal REGENERARLA. ¿Còm? doncs molt senzill, només cal fer-hi passar una solució salina molt concentrada. Llavors, la resina es torna a 'carregar' de sodi i allibera el calci i magnesi que havia retingut inicialment. Un cop regenerada es lògic que calgui ESBANDIR-LA per eliminar les restes de sal LLIURES, es a dir, les que no han estat retenides dins l'estructura de la resina... tot i això la resina s'ha carregat amb sodi i ja està llesta per a tornar a retenir calci i magnesi.
Fixeu-vos que vaig ser caut de NO dir que aquesta aigua fos necesàriament dolenta, simplement que cal tenir en compte que tot i ser TOVA, NO ES EQUIVALENT A L'AIGUA D'OSMOSI, ja que ambdues tindran una duresa molt baixa, però la de les resines de bescanvi tindrà una concentració de sals (=conductivitat) elevada.
CARULLA
02-feb-2005, 17:10
me dedico a esto, y como no tengo ganas de explicarlo, simplemente
digo que no es asi.
Ok?
Jaume71
02-feb-2005, 17:34
Perdona pero entonces no entiendo de qué hablas????
Qué tipo de resinas són? qué es lo que INTERCAMBIAN? En base a qué mecanismo reducen la dureza??
Insisto: NO digo que salga el agua SALADA, sino que se libera SODIO. En todo caso esas resinas sólo disminuyen la dureza pero mantienen un alto contenido en sales (conductividad alta).Edited by: Jaume71
Mooolt, mooolt interessant. Jo estava pensant comprar un descalcificador però no tenia gaire ideai he obtingut mooolta informació aquí, estic sorpresa del nivelazo que hi ha i m'encanta. Els he trobat una mica cars (160-190 euros) i de moment, com que és el primer aquari em limitaré a pujar i baixar garrafes i si s'em dóna bé ja evolucionarem.
Estic d'acord amb jaume71 en el tema del bescanvi iònic,alliberenions sodi, les millors són les d'osmosi.
Molt, molt interessant, però molt. Ja em semblava interessant això dels aquaris però ara que vaig llegint coses cada cop em motiva més. A veure si em surt bé!! sino ja preguntaré.
vagi béeee!!
Aleix Llovet
11-feb-2005, 20:40
Si certament tenim alguns socis de molt nivell!!!
a veure si us animeu els k no ho sou encara http://www.aquariofilabcn.org/forum/images/smilies/webwiz/smiley36.gif http://www.aquariofilabcn.org/forum/images/smilies/webwiz/smiley36.gif http://www.aquariofilabcn.org/forum/images/smilies/webwiz/smiley36.gif
Inga salut!!!!
Oscar-Ikaro
18-dic-2006, 18:06
Perdona pero entonces no entiendo de qué hablas????
Qué tipo de resinas són? qué es lo que INTERCAMBIAN? En base a qué mecanismo reducen la dureza??
Insisto: NO digo que salga el agua SALADA, sino que se libera SODIO. En todo caso esas resinas sólo disminuyen la dureza pero mantienen un alto contenido en sales (conductividad alta).Edited by: Jaume71
Jaume que las cosas cambian hay resinas que funcionan como un filtro de lecho fuido y que son una mezcla ya dosificada de resinas cationicas y anionicas, ademas son de usar y tirar y tienen un precio bastante razonable , con el inconveniente del volumen que hay que comprar25Kg. minimo para supermanitas como ti el mecanismo esta " chupao"
Josep Triginer
20-dic-2006, 21:21
Jaume té raó en les explicacions donades, encara que a vegades sembla que per a alguns sigui com predicar en el desert. La duresa que mesurem en aquariofília, concretament els graus alemanys dGH per la duresa total, tenen sols en comte ions 2++ (bivalents) com el Ca++, Mg++, etc. Les resines aporten dos ions Na+ per cada ió Ca++ i això redueix la duresa de la'aigua però no la seva conductivitat. Tampoc ho fa la presió osmòtica, que és una magnitud que depèn sols de la concentració d'ions i no de la seva naturalesa (es tracte d'una de les magnituds anomenades coligatives). Aquesta presió és vital en molts procesos biològics, especialment en l'eclosió d'ous. Així que atenció per els ue volen criar espèciesdelicades. Tampoc el sodi és bó per a la majoria de plantes.
Les resines que no es recarreguen amb sal és un altre tema, però no són les que s'utilitzen majoritàriament en els equips domèstics pensats per a descalcificar l'aigua de la llar, i que ha estat, crec, el motiu d'aquesta sèrie de posts.
Salut,
Josep Triginer
Oscar-Ikaro
20-dic-2006, 22:08
vamos a ver si nos centramos un poquito, a saber las resinas descalcificadoras no liveran ei ion Na+, que ya seria bastante malo, liberan el ion Cl- que es mucho peor, por que es uno de los iones mas estables de la quimica y casi nada se lo carga , se podria decir que estariamos clorando a los peces, bastante pu****** por cierto.
Esto lo comento despues de tener una larga y amigable charla con el servicio de ingenieria de una empresa de tratamientos industriales del agua, por cierto una chica con una bella voz que acabaria hasta las narices del jo..... pregunton, yo mismamente.
Estoy a la espera de recibir las fichas tecnicas de todas las resinas que esta empresa utiliza y comercializa.
Solo comentaros que existen unas resinas no reciclables que realizan la desmineralizacion por un sistema de filtro de lecho fluido, a falta de sacar los numeros finales parece que el rendimiento depende tando del volumen de litros como del caudal de paso y es bastante bueno.
Como veo interes en el tema seguire investigando hasta poder daros los numeros finales.
Perdonar el ladrillo y un saludo
Jaume71
21-dic-2006, 10:42
Óscar... que el que s'està liant una mica ets tu! ;)
Les resines DESCALCIFICADORES alliberen SODI (Na+).... si retenen cations POSITIUS (Ca2+ i Mg2+) han d'alliberar cations POSITIUS (Na+) per compensar
Del que tú estás parlant es de resines desmineralitzadores que retenen ANIONS (nitrats per exeple, NO3-) i que alliberen doncs ANIONS (Clorur, Cl-). Són coses diferents... i per cert ara em ve al cap que aquestes resines que et venen, si son MIXTES (es a dir que retirin anions i cations) per una banda alliberaran Clorurs ... però quins CATIONS allibera si no es sodi??? no hi vaig caure quan vàrem parlar.... ens haurem de mirar bé les fitxes tècniques aquestes ;)
Una altra apreciació.... afegir clorurs en cap cas és equivalent a "clorar" l'aigua.... "clorar" implica afegir CLOR GAS (Cl2) que és una substancia molt reactiva fortament oxidant (és a dir que "crema" literalment la mateèria orgánica... per això desinfecta). El ió clorur és en canvi molt i molt estable en disolució, això vol dir que NO reacciona i per tant no té cap més efecte que el relatiu a aumentar la concentració de ions a l'aigua (es a dir donarà una elevada conductivitat, característica d'un aigua molt mineralitzada, i influirà en els processos osmòtics)
Oscar-Ikaro
21-dic-2006, 23:08
Pido humildemente disculpas efectivamente me he confundido de resina. Por otra parte y refiriendonos a las que funcionan por lecho mixto perece ser, a falta de estudiarnoslo bien Jaume, quien se quiera añadir, y yo mismamente, son una mezcla ya equilibrada de las resinas cationica y anionica por lo que se supone que cada una se ocupa de los iones que le corresponden, por lo menos en teoria claro, o asi nos lo venderian de todas maneras hasta el dia 26 no tendre las fichas tecnicas de todas ellas y entonces a estudiar, c*** me parece que vamos a volver al cole.
Ya sabes Jaume, cuando tendrermos las fichas para comenzar el estudio, o sea que ya puedes ponerte la gafas de empollar que para mi esto tambien es como un reto.
Un saludo y por cierto podeis escribirme en catalan lo leo,mal, poero no me atrevo a escribirlo.
Oscar
Oscar-Ikaro
21-dic-2006, 23:11
Pido humildemente disculpas efectivamente me he confundido de resina. Por otra parte y refiriendonos a las que funcionan por lecho mixto perece ser, a falta de estudiarnoslo bien Jaume, quien se quiera añadir, y yo mismamente, son una mezcla ya equilibrada de las resinas cationica y anionica por lo que se supone que cada una se ocupa de los iones que le corresponden, por lo menos en teoria claro, o asi nos lo venderian de todas maneras hasta el dia 26 no tendre las fichas tecnicas de todas ellas y entonces a estudiar, c*** me parece que vamos a volver al cole.
Ya sabes Jaume, cuando tendrermos las fichas para comenzar el estudio, o sea que ya puedes ponerte la gafas de empollar que para mi esto tambien es como un reto.
Un saludo y por cierto podeis escribirme en catalan lo leo,mal, pero no me atrevo a escribirlo.
Oscar
vBulletin® v3.8.2, Derechos de autor ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd. Traducido por mcloud - vBhispano.com